Gasdetectie en preventie bij laadstations (waterstof) 

Gepubliceerd door Marc Kuijn op

Gevaren bij het laden van accu’s van heftrucks en elektrische auto’s

Wellicht staat u er niet bij stil, maar waar accu’s (tractiebatterijen) worden geladen in afgesloten ruimten kan waterstof vrijkomen. Dit is niet giftig, maar kan in hoge concentratie zorgen voor duizeligheid en concentratieproblemen. Het grootste probleem ontstaat als er een ophoping is van waterstofgas in een niet geventileerde ruimte. Hierdoor ontstaat een verhoogd risico voor explosiegevaar. Het risico is nog vele malen groter als er accu’s zijn die gebruik maken van zwavelverbindingen. Dan kan er zwavelwaterstof (H2S) ontstaan. Deze gas is te herkennen door de bedorven eierengeur.

Waterstof is het lichtste element wat we kennen en in de verbinding H2 vormt het di-waterstof ook wel bekend als knalgas of waterstofgas. Bij een normale temperatuur en druk is het een kleurloos, reukloos, smaakloos en zeer brandbaar gas.

Preventieve maatregelen

Om het risico van explosiegevaar te beperken is het raadzaam om de ruimte te voorzien van gasdetectors in combinatie met het afschakelen van alle aanwezige energievoorzieningen. Een voortijdige signalering met gasdetectors en een ingestelde LEL-niveau kunnen alle elektrische schakelapparatuur zoals schakelaars, noodverlichting en voedingskabels van de aanwezige groepenkasten afgeschakeld worden. Dit in verband met vonkvormen (vonkbogen van schakelaars). Ook als u niet in deze ruimte bent, kan het gasdetectorsysteem u vooraf waarschuwen via een SMS- of e-mailbericht.

Als u accu’s veilig wilt kunnen opladen dient er voldoende ventilatie aanwezig te zijn in de ruimte en het lieftst een ruimte zijn waar geen vonkvorming kan optreden. Andere risicobeperkende factoren zijn:

  • Laden in een lege ruimte: Dit voorkomt dat er risico verhogende materialen aanwezig kunnen zijn.
  • Bescherming: Een beugel of stootband voorkomt dat de accu beschadigd wordt.
  • Uitschakelen  bij aan- en loskoppelen: dit voorkomt vonkvorming.
  • Brandblusser: plaats een brandblusser in de buurt van een acculader.
  • Keuren: Laat elektrische voertuigen en accu’s perodiek keuren. (Bijvoorbeeld door branche verenigingen BMWT of VeBiT)
  • Oplaadkabels ophangen.
  • Regelmatig controleren van kabels op beschadigingen en aansluitingen.

Blus- en detectiemiddelen

Soms wordt ook een rookmelder aanbevolen. Hoewel dit verstandig is, is het nog veel beter om een gasdetectie te plaatsen. Een gasdetector waarschuwt al voordat zich er een incident heeft voorgedaan (preventief) in plaats van achteraf met een rookmelder (repressief).

Meten van waterstof

Meestal wordt er op drie manieren waterstof gemeten:

  • Met een lekdetector. Hiermee worden leidingen van bijvoorbeeld waterstof tankstations gecontroleerd op mogelijke lekkages.
  • Met een gasdetector. Deze is bedoeld voor de persoonlijke veiligheid en wordt op de man gedragen.
  • Met een vaste detectie. Deze stationiare detectoren meten continue het risico op een mogelijke explosie.

Vele bedrijven maken overigens gebruik van een combinatie van de bovenstaande meetmethodes. Voor wat betreft vaste detectie dient de detectie hoog te worden opgehangen aangezien Waterstof dichter is dan lucht. Daarnaast geldt als stelregel dat er eens per 40m3 of eens per 10m muur een detector geplaatst moet worden. Let op dat dit slechts een stelregel is, waar geen rechten aan ontleent kunnen worden. Een veiligheidskundige kan u van advies voorzien omtrent de RI&E voor uw specifieke situatie.

Voorwaarden van verzekeringsmaatschappijen

Er komen steeds meer problemen voor bij het laden en ontladen van accu’s. Het blussen is steeds moeilijker geworden en zelfs bij elektrische auto’s is het voor de brandweer een onmogelijke taak om brandende accu’s te doven. Zelfs na een eerste blussing is het risico nog steeds aanwezig dat de accu’s spontaan tot ontbranding kunnen komen. Het is daarom dat steeds meer verzekeringsmaatschappijen u verplichten tot het installeren van een gasdetectorsysteem. Als u dit niet heeft geïnstalleerd en het blijkt dat een brand veroorzaakt is door bijvoorbeeld een lekkende of ontplofte accu(s), dan zal in de meeste gevallen uw schadeclaim niet worden gehonoreerd.

Wat u nog meer kan doen ter voorkoming van brand- en explosiegevaar

Wij adviseren u graag over de stappen die u kunt nemen om de risico’s te beperken en te vermijden. Zowel preventief, correctief en op basis van maatregelen op het gebied van bouwkundige en elektrische voorzieningen. Wij kijken dan ook naar de normen NPR 3299:2019, NEN-EN 1127-1 (ontstekingsbronnen), NEN 1010 en het Lock-Out / Tag-Out (LOTO) beleid en procedures.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen, neemt u dan contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst!

vraag@kastblussysteem.nl

Door onze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste gebruikers evaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten